Uw winkelwagen

Beste oplossingen bij enkelblessures!

Hoe zit het enkelgewricht in elkaar?

Het Enkel gewricht wordt gevormd door het scheenbeen (tibia) en het kuitbeen (fibula) van het onderbeen en het sprongbeen (talus) van de voet. Rond de enkel zitten verschillende pezen, de belangrijkste zijn de achillespees, tibialis posteriorpees en de fascia plantaris. Verder heeft de enkel verschillende banden aan de binnenkant en buitenkant die zorgen voor de stabiliteit.

De enkel draagt het lichaamsgewicht en speelt een belangrijke rol bij het looppatroon. Hij fungeert als een soort hefboom tijdens de afzet. Daarnaast zorgt de enkel, samen met de voet, voor balans en stabiliteit bij staan en lopen.

 

 

Verschillende blessures

Rond de 70% van de mensen krijgen in hun leven een of meer enkelblessures. Dit kan qua ernst zeer uiteenlopend zijn. Een lichte overbelasting, een ernstige blessure of chronisch klachten. Afhankelijk van de blessure kunnen er verschillende klachten worden ervaren, zoals pijn, zwelling, blauwkleuring, stijfheid, instabiliteit, kraken of een bewegingsbeperking.

De meest voorkomende blessures zijn:

  • Verzwikking
  • Hypermobiliteit/instabiliteit
  • Syndesmose ruptuur
  • Artrose
  • Achillespeesklachten
  • Tarsaaltunnel syndroom
  • Verstuiken
  • Breuk/Fractuur
  • Rumptuur
  • Ontsteking

Wilt u meer weten over alle enkelklachten

klik hier.

Enkelblessures en sport

Jaarlijks krijgen 650.000 sporters een enkelblessure. Dat is 18% van alle sportblessures die er in een jaar ontstaan. Enkelblessures zijn na knieblessures (20%) de meest voorkomende blessures. Voor 4 op de 10 enkel blessures blijkt medische behandeling noodzakelijk. Verzwikken is met 59% de meest voorkomende blessure. In de leeftijdscategorie 15-24 jaar komen enkelblessures bij het sporten het meest voor.

Veldvoetbal is de sport waar enkelblessures veel voorkomt, gevolgd door hardlopen, fitness en volleybal. Ook komen deze blessures veel voor bij zaalvoetbal, hockey en gym op school.

 

 

Welke producten zijn te gebruiken in de acute fase

Acute Enkel trauma / blessure:

Wanneer de enkel geblesseerd raakt bij een acuut moment, dan is er vaak pijn, zwelling en warmte. Een coldpack en arnicagel (00029) is dan direct noodzakelijk. Dit om de eerste symptomen te bestrijden.

Letsel enkel band:

Wanneer het gaat om bandletsel dan is het essentieel om een tape en/of een drukverband aan te leggen. Het is namelijk belangrijk direct te immobiliseren om de geblesseerde banden rust te geven en de zwelling te verminderen.

In plaats van tape kan er in de acute fase natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van een enkelbrace. Een enkelbrace wordt ook vaak gebruikt na de acute fase als er nog restklachten zijn. Maar ook bij blessures als artrose, tarsaaltunnel syndroom of hypermobiliteit of chronische instabiliteit.

 

 

Preventie of revalidatie fase:

Preventief of bij het weer gaan sporten na een blessure is het gebruik van een enkelbrace ook aan te raden.
Je hebt braces in heel verschillende soorten. De keuze is eigenlijk afhankelijk van het type blessure of de ernst ervan.
Wilt u weten wat de beste keuze is voor de verschillende situaties.
>>klik dan hier voor de beste enkelbrace<<

 

Enkelsyndesmose raptuur

Een opvallende blessure en eigenlijk geregeld voorkomend is een syndesmose ruptuur. Het is een minder bekende klacht en wordt ook vaak over het hoofd gezien. Dit komt omdat de blessure vaak gepaard gaat met meer schade aan de enkelbanden wat dan de prioriteit heeft. Het nadeel is dan dat er vaak teveel instabiliteit aanwezig blijft., ondanks gebruik van de reguliere brace. De Syndesmose enkelbandage (09005) is dan het aangewezen product om in te zetten. Deze enkelbandage zorgt ervoor dat tibia en fibula bij elkaar blijven en zo meer stabiliteit aan de enkelvork geven. Door het elastische bandje wat in de bandage zit, wordt het kleine beetje spouwen van de tibia (scheenbeen) ten opzichte van fibula (kuitbeen) mooi nagebootst.

Oefenmaterialen te gebruiken bij enkelblessures

Bij eigenlijk alle enkelblessures is het te adviseren om oefeningen te gaan doen. Het is dan natuurlijk wel afhankelijk van de ernst van de blessure en de actualiteit welke producten geschikt zijn of welke oefeningen kunnen worden gedaan. Ook ligt het eraan waar de enkel aandacht nodig heeft. Is dit mobiliteit, kracht of stabiliteit.

Herstel mobiliteit enkel

Wanneer het gaat om een verminderde beweeglijkheid of stijfheid van de enkel, dan zijn er producten waarmee de enkel weer soepeler gemaakt kan worden. Dit kan het geval zijn na een verzwikking, bij artrose, na een operatie of breuk of bijvoorbeeld bij een achillespees blessure.
De strecher (06136) of de FabStrech (05716) zijn dan uitermate geschikt om net als met de prostretch de enkel weer soepel te krijgen waarmee de mobiliteit vergroot wordt.

 

 

Herstel kracht van de enkel:

Bij veel klachten rond de enkel verliest de enkel vaak kracht. Dit heeft te maken dat bij een blessure is dan wordt de enkel wordt ontzien bij activiteiten in het dagelijks leven. Kracht gaat dan altijd bijzonder snel verloren.

Een theraband is een handig product om de enkel in kracht te trainen. Het is een oefenband waarbij er in alle bewegingsrichtingen van de enkel middels weerstandstraining is te oefenen. Voor de enkel is het dan wel noodzakelijk om er een bevestigingsband voor om de voet bij aan te schaffen.

 

Kracht kuit of achillespees

Wanneer het gaat om kracht van de kuit of bij klachten van de achillespees is bovengenoemde FabStrech ook te gebruiken. Doordat de FabStrech in verschillende standen is in te stellen kan er vanuit verschillende hoeken concentrisch en excentrisch getraind worden.

Stabiliteit Enkel

Aandachtspunt bij eigenlijk alle enkelblessures is de stabiliteit. Stabiliteit is eigenlijk het samenspel van spieren en banden om balans te houden. Deze is bij een blessure altijd verstoord. Mogelijke producten zijn:

  • Balance pad door de instabiliteit van de pad zoek je naar een correcte lichaamshouding en de juiste spierspanning
  • Balanstrainer zijn oefenhulpmiddelen om evenwicht en coördinatie te trainen.
  • Movin step bevat 2 oefensoorten in 1 voor lage belasting cardio-vasculaire training en voor coordinatietraining tijdens lopen
  • Steppin stones waarmee u balansoefeningen of evenwichtsoefeningen kunt uitvoeren
  • Trampoline vooral geschikt voor balans en evenwichtsoefeningen.
  • Bosu balanstrainer is oefenmateriaal voor balans- en evenwichtstraining maar met het trainen van arthrokinetische reflexen.

De besproken oplossingen op een rijtje

We hebben de besproken zeer goede enkelbraces nog even onder elkaar gezet zodat u deze ook direct kan zien en benaderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *